بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

 نصب و فروش درب اتوماتیک به همراه گارانتی در سمنان

خرید درب اتوماتیک امر بسیار وقت گیریست زیرا نیاز به اگاهی شما نسبت به مدل های مختلف این سیستم ها برای انتخاب مدل مناسب با محیط خاص شما میباشد ,  قطعات به کار رفته ان و همچنین برند های استفاده شده ,   اصل بودن و تمامی جزییاتی که قطعا در زمان خرید و نصب مورد برسی قرار گیرد که بدون دانش و اگاهی میتواند باعث دردسر شما شود . ما تجربه و دانش بیش از 20ساله خود را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا انتخابی صحیح داشته باشید و کارشناسان ما اماده اند شما را برای انتخابی دقیق راهنمایی کنند

درب اتوماتیک چیست؟

یک ساختمان پر تردد عمومی را تصور کنید که دارای دربی معمولی باشد و افراد پس از هر بار ورود و خروج به اجبار آن را باز و بسته کنند. قطعا در چنین ساختمانی وجود درب اتوماتیک ضروری می باشد. اما درب های اتوماتیک به غیر افزایش راحتی چه مزایای دیگری دارند و انواع آن ها چگونه است؟

مهرب غرب ایرانیان ، ارائه دهنده انواع درب، شما را به خواندن ادامه ی این مطلب دعوت می کند.

امروزه درب اتوماتیک در اکثر ساختمان‌ها به کار می‌رود. تنوع محصول، کیفیت و کارایی مطلوب باعث شده است که تمام افراد از این تولید نوین استقبال کنند. البته این تنوع مشکلاتی را نیز ایجاد کرده است. به عنوان مثال بسیاری از صاحبان املاک تجاری و اداری نمی‌دانند که کدام نوع درب اتوماتیک در فضای مورد نظر آن‌ها کاربرد بیشتری دارد.به همین دلیل در این مقاله قصد داریم راهنمای کاملی در مورد درب اتوماتیک به شما ارائه دهیم.

 

انواع طرح درب اتوماتیک

شناخت انواع مختلف درب اتوماتیک اولین نکته‌ای است که باید از آن اطلاع داشته باشید. این درب‌ها در انواع و طرح‌های بسیاری تولید می‌شوند. هر کدام از آن‌ها کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. شما با شناخت این ویژگی‌ها می‌توانید برای کاربرد مورد نظر، درب مناسب را انتخاب کنید. البته مشورت با افراد حرفه‌ای در این زمینه نیز خالی از لطف نیست.

درب اسلایدینگ

می‌توان گفت این درب‌ها جزو کاربردی‌ترین نمونه‌های درب اتوماتیک محسوب می‌شوند که برای فضاهای مختلف کاربرد دارند. این درب‌ها برای پارتیشن‌بندی فضاهای داخلی و ورودی آن‌ها کاربرد دارند. درب‌ اسلایدینگ یا کشویی معمولا به صورت شیشه‌ای ساخته می‌شود. شیشه‌های آن‌ها می‌تواند دوجداره، رفلکس و… باشد. درب‌های مثلثی و نیم گرد نیز مدل خاصی از اسلایدینگ‌ها محسوب می‌شوند.

درب‌ اتوماتیک اسلایدینگ علاوه بر شیشه از فلز نیز ساخته می‌شوند. درب‌های فلزی کشویی برای ساختمان‌های صنعتی و ورودی پارکینگ‌های خانه‌ها به کار می‌روند.

 

درب گرد

درب‌ گرد اتوماتیک برای ورودی و خروجی فضاهای خیلی بزرگ مانند پاساژ‌ها، مال‌ها و سیتی‌سنترها انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند. این درب‌ها تأثیر بسزایی در نمای ساختمان دارند. متریال اصلی این درب‌ها نیز شیشه است. بنابراین برای پارتیشن بندی نیز انتخاب مناسبی محسوب می‌شوند.

درب تلسکوپی و تاشو

درب‌ تلسکوپی و تاشو کاربردهای گسترده‌تری دارند. همانطور که گفته شد درب‌های اسلایدینگ، به دیوار یا فضای کناری برای باز شدن نیاز دارند. درب‌های گرد نیز در ورودی‌های بزرگ کاربرد دارند. زمانی که ورودی نه بزرگ باشد و نه فضایی برای باز شدن درب داشته باشد، این دو نوع درب اتوماتیک به کار می‌روند. درب‌های تلسکوپی دارای لت‌های کوچکی هستند که هنگام باز شدن روی هم جمع می‌شود. درب‌های تاشو نیز تا حدودی به همین صورت کار می‌کنند. درب تلسکوپی در کناره‌ی ورودی و درب تاشو در دو طرف دهانه‌ی ورودی جمع می‌شود. این موضوع مهم‌ترین تفاوت میان دو مدل درب تاشو و تلسکوپی است. این درب‌ها با استفاده از متریال مختلفی چون شیشه و فلز ساخته می‌شوند.

درب لولایی

درب‌های لولایی بیشتر برای فضاهای صنعتی و پارکینگ‌ها کاربرد دارند. این درب‌ها بیشترین شباهت را به درب‌های دستی دارند. در واقع اگر برای درب‌های معمولی بازوی الکترومکانیکی تعبیه شود، به درب لولایی تبدیل می‌شوند. مهم‌ترین مزیت این درب‌ها امنیت بسیار زیاد و امکان استفاده برای ورودی فضاهای مختلف است.

درب کرکره‌ای

کرکره‌های برقی و اتوماتیک نیز کاربرد گسترده‌ای دارند. آن‌ها از امنیت بسیار زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل برای مغازه‌ها و فضاهای تجاری و حتی پارکینگ منازل به کار می‌روند. کرکره‌ها با استفاده از متریال مرغوبی چون فلز، PVC و… طراحی و تولید می‌شوند.

نحوه کار درب های اتوماتیک

وقتی روبروی در می ایستیم، سنسورها سیگنالی را به درهای اتوماتیک می فرستند. اینگونه می دانند که باز شوند. سایر درب های اتوماتیک با حسگرهای نوری یا حرکتی کار می کنند. … وقتی این حسگرهای نوری یا حرکتی حرکت را در نزدیکی احساس می کنند ، موجب باز و بسته شدن درب می شوند.

جنس درب اتوماتیک

در قسمت‌های قبلی به صورت پراکنده در مورد مواد اولیه‌ای که برای ساخت انواع درب‌های اتوماتیک به کار می‌روند،‌ صحبت شد. در این قسمت به صورت کامل در مورد جنس درب‌های مختلف صحبت می‌کنیم.

  1. شیشه: بسیاری از انواع درب اتوماتیک با استفاده از شیشه ساخته می‌شوند تا ظاهر زیبا و کیفیت مطلوبی داشته باشند. این درب‌ها معمولا از شیشه سکوریت یا شیشه‌های دوجداره ساخته می‌شوند.
  2. فلز: درب‌های فلزی استحکام زیادی دارند. در برابر حرارت مقاومند و برای فضاهای صنعتی و پارکینگ‌ها به کار می‌روند. درب‌های فلزی با استفاده از آلیاژهای مختلفی تولید می‌شوند. فولاد یکی از بهترین متریال برای تولید این درب‌هاست.
  3. سایر موارد: تیغه‌های درب اتومانیک با استفاده از متریال مختلفی ساخته می‌شوند. پلی کربنات، فولاد، گالوانیزه، PVC موادی هستند که برای تولید تیغه‌ها استفاده می‌شوند.

 

نمونه کار مهر غرب ایرانیان

شناخت انواع مختلف درب اتوماتیک اولین نکته‌ای است که باید از آن اطلاع داشته باشید. این درب‌ها در انواع و طرح‌های بسیاری تولید می‌شوند. هر کدام از آن‌ها کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. شما با شناخت این ویژگی‌ها می‌توانید برای کاربرد مورد نظر، درب مناسب را انتخاب کنید. البته مشورت با افراد حرفه‌ای در این زمینه نیز خالی از لطف نیست.

 

 

قطعات درب اتوماتیک

قطعات به کار رفته در درب اتوماتیک در ۶ دسته قابل تفکیک هستند که در ادامه آن ها را عنوان خواهیم کرد.

گیربکس یا جعبه دنده

این بخش از درب وظیفه ی انتقال نیرو موتور به تسمه تایم را بر عهده دارد، گیربکس بر اساس نوع درب میتواند زنجیری یا تسمه بازویی باشد.

برد الکترونیک

یکی از مهم ترین قسمت های درب اتوماتیک برد الکترونیک است که وظیفه ی تنظیم زمان باز و بسته شدن درب را بر عهده دارد. البته باید بگوییم محل قرار گیری این بخش در درب های اتوماتیک مختلف فرق میکند.

موتور الکتریکی

موتور الکتریکی قلب تپنده درب اتوماتیک است که با ولتاژ ۲۴ ولت تا ۹۰ ولت کار میکند، اکثر موتورها از نوع DC و تک فاز هستند. از ویژگی های این موتورها این است که با کمترین میزان نویز و سرو صدا کار میکنند. میتوان با استفاده از یک خازن جهت حرکت موتورهای درب اتوماتیک را عوض کرد. انواع درب اتوماتیک میتوانند با یک موتور عملکرد مناسبی داشته باشند اما برای درب های دو لنگه باید از دو موتور استفاده کرد.

شستی کنترل دستی

در صورت قطع برق و یا نبود ریموت کنترل میتوانید برای باز و بسته کردن درب از این شستی ها استفاده کنید. شستی ها دو عدد هستند، یکی از آن ها در خارج از درب و دیگری در محیط داخلی قرار داده میشود.

تجهیزات ایمنی

تجهیزاتی که به منظور محافظت از افراد و اشیا برای جلوگیری از برخورد درب با آن ها در این درب ها به کار رفته اند مثل مادون قرمز و سنسور چشمی در دو طرف درب قرار میگیرند و در صورت وجود مانع و یا افراد جلو درب، فرمان بسته شدن صادر نمی شود. اینگونه است که نه افراد و اشیایی که مابین درب قرار گرفته اند آسیب میبنند و نه خود درب آسیب میبیند.

ریموت کنترل

ریموت ها برای کنترل از راه دور ساخته شده اند، ریموت ها دارای برد الکترونیکی و کلیدهایی برای فرمان دادن هستند. حال که با قطعات درب اتوماتیک آشنا شدیم بهتر است در مورد نحوه نصب این درب ها نیز بگوییم.

 

نصب درب اتوماتیک

نصب درب اتوماتیک از جمله کارهای تخصصی است که باید آن را به افراد با تجربه و حرفه ای واگذار کرد زیرا درب ها به عنوان ورودی هر مکان نقش بسیار مهمی در حفظ امنیت آن مکان و کنترل رفت و آمد ها دارند.

در پایان مطلب لازم میدانیم یکی از برترین شرکت های تولید کننده انواع درب اتوماتیک و درب اتوماتیک شیشه ای و همچنین متخصص در زمینه نصب درب اتوماتیک به شما معرفی کنیم؛ گروه صنعتی مدرن درب تولید کننده انواع درب های اتوماتیک، درب های شیشه ای اتوماتیک، انواع جک، موتور کرکره، درب شیشه ای کشویی و … با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت است، همه ی محصولات این شرکت مطابق با استاندارد روز دنیا ساخته میشوند و در صورتی که نیاز به خرید و نصب این نوع درب ها داشتید میتوانید روی گروه صنعتی مدرن درب حساب کنید. تکنسین ها و مهندسین این مجموعه باتجربه، حرفه ای و دلسوز هستند و نصب درب اتوماتیک را به نحو احسنت انجام خواهند داد.

قیمت درب اتوماتیک

تعیین قیمت درب اتوماتیک بدون توجه به جزئیات امکان‌پذیر نیست. حتی اگر قیمت درب اتوماتیک را حدودی به دست آورید،‌ ممکن است بعد از تعیین جزئیات و سفارش، تفاوت زیادی به قیمت اولیه و هزینه‌ی تمام شده‌ی کار مشاهده کنید.

قیمت درب اتوماتیک به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ابعاد
  • جنس درب
  • نوع درب
  • یراق آلات و سایر
  • قسمت‌های به کار رفته در تولید درب
  • موتور،‌ بازوهای الکترومکانیکی، سنسورها و…
  • تعداد درب‌های مورد نیاز برای ساختمان

بهترین راه برای اطمینان از قیمت مناسب درب اتوماتیک، همکاری با مجموعه‌ی معتبر است. در این صورت شما اطمینان خواهید داشت که محصول باکیفیت را با بهترین قیمت تهیه می‌کنید. البته این موضوع تنها مزیت همکاری با یک برند معتبر نیست. کیفیت محصول، طول عمر و عدم نیاز به تعمیر از مهم‌ترین مزیت‌هایی است که به دست خواهید آورد.

 

 

مقایسه درب اتوماتیک از نظر جنس و ابعاد

مقایسه میان انواع درب اتوماتیک یکی از بهترین کارهایی است که می‌تواند به شما در انتخاب محصول مناسب کاربردی باشد. ما با توجه به ویژگی‌های هر نوع درب، مقایسه‌ای انجام داده‌ایم. در جدول زیر می‌توانید اطلاعات کلی و مفیدی به دست آورید.

نوع درب

جنس ابعاد مناسب کاربرد
 اسلایدینگ شیشه، فلز ورودی‌های مخصوص عابر پیاده ساختمان‌های تجاری، اداری، هتل‌ها.
 گرد شیشه ورودی مخصوص عابر پیاده ساختمان‌های تجاری، سیتی‌سنترها و هتل‌ها
لولایی شیشه، فلز ورودی مخصوص وسایل نقلیه و عابر پیاده پارکینگ‌ها، ساختمان‌های صنعتی، بیمارستان‌ها.
تلسکوپی و تاشو شیشه، فلز ورودی مخصوص عابر پیاده بیمارستان‌ها، ساختمان‌های دارای ورودی کوچک، اداره‌ها
کرکره فلز، پلی کربنات، PVC ورودی مخصوص عابر پیاده و وسایل نقلیه مغازه‌ها، پارکینگ‌ها و فضاهای صنعتی

مقایسه درب اتوماتیک از نظر جنس و ابعاد

ساختار درب اتوماتیک شکل‌های مختلفی دارد. ورودی ساختمان اولین چیزی است که مخاطب به آن توجه می‌کند.

بنابراین ظاهر درب به خصوص برای فضاهای تجاری اهمیت بسیاری دارد. از طرف دیگر ورودی اولین جایی است که سارقان از طریق آن اقدام می‌کنند. بنابراین درب‌ها باید از کیفیت و امنیت بالایی برخوردار باشند.

برای انتخاب بهترین ساختار درب مورد نظر خود بهتر است با متخصصین این حوزه مشورت کنید. همکاران ما در مدرن درب آماده راهنمایی شما در این زمینه هستند. مدرن درب همچنین کلیه خدمات مورد نیاز شما را در زمینه‌ی انواع درب اتوماتیک ارائه می‌دهد.

تنظیمات درب

آموزش‌های مختلفی در فضای اینترنت برای نصب و تنظیم درب اتوماتیک وجود دارد. اما اگر تاکنون این کار را انجام نداده‌اید، بهتر است آن را به تکنسین‌های حرفه‌ای واگذار کنید.لازم به ذکر است که چک کردن و تنظیم مجدد درب‌های اتوماتیک به افزایش طول عمر و کارایی بهتر محصول کمک می‌کند.

بنابراین هر زمانی که درب اتوماتیک مورد نظر شما به تنظیم مجدد یا حتی تعمیر نیاز داشته باشد، برای انجام کارهای مورد نیاز میتوانید با مشاوران تماس حاصل فرمایید.

محصولات ما : 

فولدینگ 

Hermatic ( بیمارستانی )

Break Out

Swing ( لولایی )

Revolving ( گردان )

Curve ( منحنی )

مثلثی

تلسکوپی

اسلایدینگ

پنجره و نما

درب های اتوماتیک رولاپ، راه بند و پارکینگی

فریم ها

معرفی سمنان :

​​​​

      استان سمنان با مساحت ۹۷۴۹۱ کیلومتر مربع هفتمین استان پهناور کشور با جمعیتی برابر ۶۳۶۰۰۰ نفر می باشد. این استان از نظر وسعت ۴ برابر استان تهران است استان سمنان هم اکنون دارای هشت شهرستان است که عبارتند از : سمنان ، شاهرود ، دامغان ، گرمسار ، مهدیشهر ، آرادان ، میامی و سرخه که از شمال به استان های خراسان شمالی، گلستان و مازندران و از جنوب به استان های یزد و اصفهان از مشرق به استان خراسان رضوی و از مغرب به استان های تهران و قم محدود است.

استان سمنان در دوران باستان بخشی از چهاردهمین ایالت تاریخی ورن (ورنه) از تقسیمات شانزده گانه اوستایی بود.برخی از دانشمندان این ایالت را گیلان فعلی می دانند ولی قدر مسلم این که ورن یا ورنه متشکل از صفحات جنوبی البرز و خوار شمال سمنان، دامغان، خوار, دماوند، فیروزکوه، شهمیرزاد، لاسگرد، ده نمک و آهوان، قوشه، ویمه و نقاط کوهستانی مازندران بوده است

مهم‌ترین اقوام ساکن در استان سمنان علاوه بر فارس‌ها، ترک‌ها (گروه‌های ایلی اصانلو، پازوکی، نفر، باصری، قشقایی و ...)، عرب‌ها (عرب عامری، عرب معصومی، عرب سرهنگی، عرب درازی، کتی، سیدهای طباطبایی و ...)، طبری‌ها (الیکایی یا علی‌کایی)، لرها (هداوند)، کردها و گیلک‌ها می‌باشند.

از میان اقوام مستقر در استان سمنان، سنگسری‌ها، پروری‌ها و افتری‌ها و نمونه‌هایی از این قبیل، اقوام بومی استان می‌باشند که از گذشته‌های دور (قبل از اسلام) به این سرزمین آمده و در آن ساکن شده‌اند. گروهی دیگر همچون ایل‌ها و طوایف الیکایی، اصانلو، هداوند، عرب درازی و کتی گروه‌هایی هستند که در زمان فرمانروایی حکام و سلاطین به منظور ایجاد سدی برای شرق و نواحی جنوب کشور از تجاوزات مکرر سواران ترکمن، به این ناحیه کوچ داده شده‌اند.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰ جمعیت این استان ۶۳۱۲۱۸ نفر بوده و جالب توجه این که این استان پهناور، کمتر از یک درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است .

 ویژگی های اقلیمی استان سمنان :

 آب و هوای استان سمنان، به طور کلی تحت تأثیر جریان‌های هوایی گرم و خشک دشت کویر قرار دارد ولی عواملی چون دوری از دریا، جهت و امتداد کوه‌ها، ارتفاع مکان و وزش بادها نیز در آب و هوای این استان مؤثر می‌باشند. در این استان سه نوع آب و هوا را می‌توان مشخص کرد:

* قسمت شمالی استان شامل شاهرود، دامغان، مهدی‌شهر (سنگسر) و شهمیرزاد دارای آب و هوای نسبتاً سرد و خشک در زمستان و معتدل در تابستان می‌باشد.

* قسمت جنوبی استان شامل گرمسار و جنوب شهرستان سمنان، آب و هوای کویری و نسبتاً گرم و خشک در تابستان و سرد و خشک در زمستان دارد.

* شمال شرقی استان سمنان (دشت میامی و حسین‌آباد کالپوش) دارای آب و هوای نسبتاً سرد و مرطوب در زمستان و معتدل و مرطوب در تابستان است.

میانگین درجه حرارت سالانه شهر سمنان ۸/۱۷، شاهرود ۱/۱۴ و گرمسار ۵/۱۷ درجه سانتى‌گراد است. با توجه به این ارقام، سردترین شهر شاهرود و سپس دامغان و گرم‌ترین شهر، سمنان و سپس گرمسار است. میانگین حداکثر مطلق درجه حرارت در ماه‌هاى تیر و مرداد که گرم‌ترین ماه‌هاى سال در استان سمنان است، به ۲۵ درجه سانتى‌گراد و میانگین حداقل درجه حرارت در ماه‌هاى دى و بهمن که سردترین ماه‌هاى سال استان است به ۱۱- درجه سانتى‌گراد مى‌رسد. همچنین اختلاف حداکثر مطلق درجه حرارت بین گرم‌ترین و سردترین ماه‌هاى سال به ۳۱ درجه سانتى‌گراد مى‌رسد.

در استان سمنان، نزولات جوى بسیار کم و غالباً به صورت باران و در فصول سرد سال می‌بارد که میزان آن به طور متوسط به ۱۴۵ میلى‌‌متر در سال مى‌رسد. با توجه به این که میزان رطوبت نسبى با بارندگى نسبت مستقیم دارد، لذا میزان رطوبت از غرب به شرق استان و از جنوب به شمال افزایش مى‌یابد. به طورى که درصد رطوبت نسبى در شاهرود ۴۹ و در گرمسار ۴۰ درصد است. شاهرود در میان شهرستان‌هاى استان شاهرود با ۱/۱۶۱ میلى‌‌متر بارش سالانه بیشترین و دامغان با ۲/۱۲۰ میلى‌متر کمترین میزان بارندگى را دارند. همچنین متوسط تعداد روزهای یخبندان در طول سال در حدود ۴۸ روز می‌باشد.

کوه های استان سمنان :

    استان سمنان در دامنه های جنوبی سلسله جبال البرز قرار گرفته که به تدریج از شمال به جنوب از ارتفاع آن کاسته شده و به کویر نمک منتهی می گردد و مهمترین آن عبارتند از :

۱- رشته کوه‌های البرز با ارتفاع متوسط ۳۲۰۰ متر که چون حصاری این منطقه را از استان مازندران جدا می‌‌سازد و قله معروف آن «نیزوا» در شمال مزرعه اورپلنگ و شمال غربی شهمیرزاد واقع شده است.

۲- رشته کوه البرز در شاهرود، این قسمت از البرز منبع اصلی رودها و قنات‌های این منطقه می‌باشد. در قسمت جنوبی این رشته اصلی، کوه‌های کم‌ارتفاع موازی با رشته اصلی کشیده شده که آن‌ها نیز با نزدیک شدن به دشت کویر (=کویر مرکزی)، کم‌ارتفاع‌تر می‌شوند. مهم‌ترین قله‌های این ارتفاعات قله خوش ‌ییلاق با ارتفاع ۲۸۰۲ متر، قله خیاشک با ارتفاع ۲۶۷۰ متر و قله ابر با ارتفاع ۲۶۳۰ متر می‌باشند.

۳- در شمال دامغان رشته کوه‌هایی به نام سفیدکوه قرار گرفته که تا شاهکوه امتداد دارند. در حدّ فاصل بین دامغان و سمنان شاخه‌ای از سفیدکوه جدا شده به طرف کویر نمک امتداد می‌یابد که کوه‌های آن سلطان شاهرخ و پنجکوه می‌باشند.

۴- کوه‌های شمال گرمسار که رودخانه حبله‌رود آن را بریده و به دو قسمت تقسیم کرده است. این کوه‌ها مانند حصاری در شمال شهر گرمسار قرار گرفته است. مهم‌ترین ارتفاعات آن سوُلَک، سَرحُر و کَلَرز می‌باشد.

 رودخانه های استان سمنان :

 

      رودهای استان سمنان از دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز سرچشمه گرفته و اغلب به دشت کویر می‌ریزند. جهت جریان این رودها از شمال به جنوب می‌باشد. این رودها در سرچشمه معمولاً آب شیرین و گوارا دارند ولی با عبور از نمک‌زارها و زمین‌های گچی، شور شده و دارای املاح زیادی می‌شوند. طول این رودها معمولاً کوتاه است زیرا که فاصله میان کوهستان تا دشت کم است.

رودخانه سفیدرود :

 رودخانه سفیدرود یکی از سرشاخه‌های رود تجن است که از چند رودخانه فرعی تشکیل شده و به طرف شمال شرق جریان می‌یابد. آبراهه‌های اصلی تشکیل دهنده سفیدرود عبارتند از آبرود، سیاه رودبار، تویسن دره و آبراهه شلی. رودخانه سفیدرود پس از پیوستن به این آبراهه‌ها، توان آبی قابل توجهی پیدا می‌کند که پس از آبیاری مزارع حاشیه رودخانه، به طرف تجن جاری می‌شود.

رودخانه تاش (شاهرود):

 این رودخانه از کانون‌های آبگیر شاهکوه و شاهوار حدّفاصل تاش و مُجن سرچشمه گرفته و دارای ویژگی‌های رودهای فصلی است. این رود پس از دریافت چندین شاخه فرعی در ناحیه کوهستانی و پس از مشروب کردن اراضی پشت بسطام و زیراستاق، به سوی کویر نمک می‌رود. گذرگاه سابق این رود از داخل شهر بوده ولی در حال حاضر از سمت شرقی شهر عبور می‌کند.

رودخانه کال‌شور:

 این رودخانه از کوه‌های شمال شرقی میامی (کوه چاه بید) سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از شمال میامی از زیر پل ابریشم وارد کویر می‌گردد.

رودخانه چشمه علی:

این رود از دره‌های جنوبی شاهکوه گرگان سرچشمه گرفته و به دشت کویر منتهی می‌شود.

خشکرود دریان:

 این رود از ارتفاعات شمالی قوشه سرچشمه می‌گیرد و از کنار روستای آمروان عبور کرده و به دشت کویر وارد می‌شود.

رودخانه گل رودبار:

 این رودخانه از ارتفاعات شمال شهمیرزاد سرچشمه گرفته و در نزدیکی شهرستان مهدیشهر با دریافت شعبه‌های ده صوفیان و شهمیرزاد حوضه وسیعی را مشروب می‌سازد. در شمال روستای درجزین، شعبات دیگری به آن پیوسته و پس از گذشتن از غرب سمنان به دشت کویر منتهی می‌گردد. حاشیه‌های بالادست این رودخانه در بهار و تابستان به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 رودخانه حبله‌رود:

     حبله‌رود پرآب‌ترین رودخانه جنوب البرز در استان سمنان و از رودخانه‌های دائمی استان به طول ۲۴۰ کیلومتر می‌باشد که از دامنه کوه‌های سایو و شاه محمد قله و هما در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان فیروزکوه در استان تهران سرچشمه می‌گیرد و به نام رودخانه گورسفید به سوی دامنه شمالی کوه ماراب جاری می‌گردد بنابراین حوضه آبریز اصلی آن در خارج از استان سمنان واقع شده است. این رود منبع اصلی آب کشاورزی شهرستان گرمسار بوده و تأثیر مهمی در اقتصاد و آبادانی منطقه دارد. حبله‌رود پس از آبیاری گرمسار، به دشت کویر منتهی می‌شود. این رود دارای شاخه‌های شور و شیرین متعددی است. از شعبات مهم این رود نم‌رود و رشید سلطان است که اولی دارای آب شیرین و دومی دارای آب شور است. بیش از نیمی از آب حبله‌رود توسط نم‌رود تأمین می‌شود.

رودخانه ایوانکی:

این رود در فصول بارندگی سیلاب‌های جمع شده را به دشت کویر می‌رساند.

رودخانه احمدآباد:

 این رودخانه در ۹۰ کیلومتری بیارجمند در پشت روستای احمدآباد جریان دارد. منبع آب آن چشمه‌های گسترده‌ای است که در کف بستر می‌جوشند. این رودخانه در زمین‌های کم‌شیب جریان دارد که دشتی از ماسه‌های روان آن را دربر گرفته‌اند. عمق این رودخانه در بعضی از نقاط به حدود ۲ متر می‌رسد و در بعضی از نقاط مسیر جریان به صورت آبشار دیده می‌شود. در کف بستر رودخانه گیاهان آبزی به چشم می‌خورند.

سایر رودهای استان سمنان عبارتند از: نی‌آباد، مجن، دامغان‌رود، مسیل فیخار، مسیل تویه‌دروار، مسیل امام‌زاده عبدالله و تنگه ایج، مسیل زیان (زیوان)، مسیل سرخه، مسیل آبگرم، مسیل زردتول.

 غارهای استان سمنان :

غار دربند:

    غار دربند در منطقه نمونه گردشگری دربند شهرستان مهدیشهر در فاصله ۱ کیلومتری میدان ولایت در شمال شهرستان مهدیشهر قرار دارد. دهانه غار در کمرکش کوه سنگی زیبایی رو به مشرق قرار گرفته و دره وسیع و سرسبز دربند در زیر آن گسترده شده است. ورودیِ غار به عرض ۷۵/۲ متر و ارتفاع آن ۳۵/۱ متر است و روی پله‌ای به ارتفاع ۵/۲ متر قرار دارد. جلوی دهانه غار مسطحه نسبتاً بزرگی است که با سنگ‌چین دهانه آن را بسته‌اند و در موقع نبودن خطر از آن استفاده می‌کرده‌اند. پس از عبور از دهانه دالانی به طول ۲۴ و عرض ۳ متر دیده می‌شود و مانند گلو، بین دهانه و تالار غار قرار گرفته است. انتهای گلو به تدریج کوتاه شده تا این که به دهانه‌ای به به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد. بنابراین تنها دلیل وجود آثار و استخوان حیوانات بزرگ از قبیل اسب و گاو و ... در داخل غار این است که به وسیله حیوانات درنده به آنجا کشانیده شده‌اند. در کنار دهانه، آثار سنگ‌چین محکمی به چشم می‌خورد که قسمتی از آن ریزش کرده است. این سنگ‌چین به منظور مسدود ساختن شکافی است که از کنار دهانه به داخل غار راه دارد و ساکنان و پناهندگان غار برای جلوگیری از نفوذ دشمنان آن را بسته‌اند. پس از گذشتن از دهانه مذکور، محوطه داخلی غار دیده می‌شود که نسبتاً ساده و بدون پیچ و خم است. فضای غار به صورت تالار تقریباً بیضی شکل است به طول ۹۱ متر و عریض‌ترین قسمت آن ۳۶ متر و بلندترین نقطه سقف آن به ۲۰ متر می‌رسد. ساختمان غار از نظر زمین‌شناسی مربوط به دوران سوم و از نوع سنگ‌های رسوبی است که به مقدار فراوان آهک و املاح دارد و از این رو سراسر آن پوشیده از ستون‌های بزرگ و زیبای استالاگمیت بوده و از نظر دکوراسیون یکی از زیباترین و تماشایی‌ترین غارهای ایران است و می‌توان بلندترین ستون استالاگمیت را که تاکنون در غارهای ایران مشاهده شده در آنجا دید. این ستون به ارتفاع ۱۲ متر و قطر متوسط ۸۵/۲ متر می‌باشد که به طرز سحرآمیزی در وسط غار بالا رفته است. متأسفانه کمتر نقطه‌ای در این غار می‌توان یافت که به ضربِ آلاتِ برنده و یا رنگ و ذغال و ... کنده و منقش نشده باشد. پیکره زیبای ستون‌ها تماماً با مساحی و یادبود بینندگان آلوده شده و به طور چشمگیری از جلوه و زیبایی آن‌ها کاسته شده است. ستون‌های عظیم و سنگین و تخته سنگ‌های بزرگ که در گوشه و کنار غار پراکنده است حکایت از زمین‌لرزه‌های سهمناک گذشته‌های دور دارد. کف غار سنگلاخ و دارای پستی و بلندی‌های زیاد است و در اثر رطوبت هوا قسمت زیادی از آن را گِل لغزنده‌ای پوشانیده که عبور از آن بی‌خطر نیست. از دیدنی‌های این غار، حوضچه آب صاف و کوچکی است که آب آن از نظر آشامیدنی مناسب نیست و به مقدار زیادی املاح دارد. هوای غار نسبتاً خنک می‌باشد و در قسمت انتهایی به ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و به طور متوسط ۱۰ درجه با هوای بیرون اختلاف حرارت دارد.

غار شیر بند در حدود ۱۲ کیلومتری شمال شرق دامغان در روستای جزن قرار دارد. این غار یکی از زیباترین غارهای ایران است که حدود ۸۰۰ متر طول دارد. دهانه غار شیر بند در کمرکش کوهی صخره‌ای که از بستر رودخانه ۵۰ متر ارتفاع دارد قرار گرفته است. داخل این غار که در یک رشته فلات آهکی قرار گرفته، قندیل و ستون‌های زیبای آهکی به رنگ و اندازه‌های مختلف از سقف غار آویزان است. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌ها و ستون‌های این کوه و غار را به ۱۵۰ تا ۱۹۰ میلیون سال قبل نسبت می‌دهند. در دیواره‌های غار در اثر رسوب کربنات کلسیم محلول در آب، اشکال سفید و بسیار زیبایی همانند گچبری‌های کاخ‌ها و منازل به صورت گُلِ کلمی و اجتماع بلورهای سوزنی شکل مناظر جالب توجه و زیبایی را به وجود آورده است. دهانه ورودی غار حدود ۱ متر ارتفاع دارد به طوری که برای ورود باید چهار دست و پا وارد شد. بعضی از قسمت‌ها بسیار تنگ است و باید از بین صخره سنگ‌های آهکی به صورت سینه‌خیز حرکت کرد و بعضی از قسمت‌ها بسیار وسیع و با ارتفاعی حدود ۳۰ تا ۴۰ متر است. هوای داخل غار خنک و مرطوب و بسیار ساکن و در قسمت‌های تحتانی غار مقدار اکسیژن کمتر است. سقف و کف غار آهکی بوده و بر اثر گذشت زمان و فرسایش، در سقف‌ها و دیواره‌ها، قندیل‌های بسیار بزرگ و زیبایی تشکیل شده که منظره منحصر به فردی در غار به وجود آورده است. قسمت‌های داخلی‌ غار وسیع‌تر شده و به چند شاخه تقسیم می‌شود. در برخی قسمت‌ها قندیل‌های زیبایی به چشم می‌خورد که از روی آنها آب روی زمین می‌چکد. این غار زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری از غارنوردان را به سوی خود جذب می‌کند.

غار افتر :

    این غار یکی از بزرگترین غارهای آهکی است. در این غار محصولات لبنی دامداران افتر که دوره ییلاق را در گورسفید، طارم، کلارخان، افتر و امامزاده عبدالله سپری می‌کنند، نگهداری می‌شود. ظرفیت این غار حدود ۲ هزار جلد محصولات لبنی است. طول این غار ۳۰۲ متر و عرض آن حدود ۱۲ متر است و ارتفاع آن از ۴۰ سانتی‌متر تا ۵ متر متغیر است. در این غار گونه‌های جانوری مشاهده نمی‌شود ولی در دامنه بیرون غار، چند گونه گیاهی بومی از خانواده گندمیان، گون، کلاه میرحسن، اسپند، اسپرس کوهی، زرشک و ... وجود دارد. این غار از گذشته به عنوان یخچال طبیعی برای حفظ محصولات دامی مورد استفاده اهالی بوده و در بین اهالی به «مغار افتر» معروف است. وجود تخته سنگ‌های گچ و آهک، سکوهای مناسبی برای قرار دادن پوست‌ احشام فراهم کرده است.

 

غار نمکی:

                   غار نمکی که به غار نفت دره معروف است، در کوه اژدهای گرمسار واقع است و بر اثر سیلاب‌هاو شسته شدن صخره‌های نمکی به وجود آمده است. این غار بنا به نظر برخی زمین‌شناسان، در دوره دوم زمین‌شناسی به وجود آمده است و انواع استالاکتیت و استالاگمیت در این غار وجود دارد. هوای درون غار به لحاظ عبور از درون لایه‌های نمکی، بسیار تمیز و سالم است و در فصل تابستان علی‌رغم گرمای هوا، داخل غار سرد است. در برخی از قسمت‌های غار ارتفاع از قدّ یک انسان معمولی کوتاه‌تر است. برای عبور از غار نیاز به کفش مناسب و چراغ قوه می‌باشد.

 زبان در استان سمنان :

    به دلیل این که مردم استان سمنان به گویش‌های مختلفی سخن می‌گویند، این استان به جزیره لهجه‌ها معروف است. زبان رسمی مردم استان سمنان مانند همه ایرانیان فارسی دری (پهلوی) است اما به لحاظ گستردگی و تحولات عوامل جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی، از تعدد و تنوع گویش‌ها و لهجه‌های خاصی برخوردار است. گویش سمنانی مرتبط با زبان‌های ماد و پارت است و لهجه‌های اطراف به ۵ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از سمنانی، سنگسری، شهمیرزادی، لاسجردی و سرخه‌ای که در این میان گویش سمنانی از همه قدیمی‌تر است و شناخت اصول و قواعد و نیز تهیه دستور صرف و نحو کامل، دقیق و صحیح آن کار بسیار دشواری است. گویش سمنانی یکی از دسته زبان‌های ایرانی غربی است که در ادوار باستان در بخش شمال غربی ایران رواج یافته و هم اکنون نیز در بین مردم شهر سمنان رایج است. این گویش به سبب پیشینه تاریخی، قواعد دستوری ویژه و نفوذناپذیری در طول قرون گذشته از دیرباز در کانون توجه برخی پژوهشگران و زبان‌شناسان بوده است. این گویش چنان با سایر گویش‌های ایرانی تفاوت دارد که شاید بتوان بدون تحصیل و اطلاع قبلی تمام گویش‌های ایرانی مانند مازندرانی، یزدی، اصفهانی و ... را متوجه شد اما وقتی اهل سمنان به زبان خود سخن می‌گوید، مطلقاً از آن چیزی دریافت نمی‌شود.

از آنجا که تلفظ کلمات در هر محله از شهر سمنان متفاوت می‌باشد، بنابراین تلفظ اهالی محله اسفنجان سمنان بنا به قدمت دیرینه آن محله، پایه کار آوانوشت اصطلاحات و مثل‌ها بین محققین قرار گرفته است که تفاوت‌های تلفظی واژه‌ها ناشی از تفاوت آوایی میان محله‌هاست.

در شاهرود بومیان اصیل علاوه بر زبان فارسی، به گویش شاهرودی نیز سخن می‌گویند. گویش‌های دیگر شهرستان شاهرود مربوط به گروه‌های انسانی مهاجر است. مهاجران آذری و ترک‌های منطقه کالپوش و روستای اَبر، به زبان ترکی سخن می‌گویند. بلوچ‌های منطقه کالپوش و کردهای منطقه پل ابریشم نیز به گویش بلوچی، کردی و بجنوردی صحبت می‌کنند ولی به زبان فارسی آشنایی کامل دارند. عرب‌های مهاجر خوزستان و کردهای مهاجر عراقی نیز از زبان مادری خود در جمع خانواده بهره می‌برند. آن دسته از مهاجران عرب که در سده‌های قبل به منطقه کوچ کرده‌اند، امروزه همگی تنها به زبان فارسی سخن می‌گویند. بنابراین در هر یک از مناطق، اهالی زبان فارسی را به لهجه محلی خاص خود بیان می‌کنند. بر این اساس لهجه‌های مردمان شهرستانهای شاهرود و میامی و نقاطی مانند شهر کلاته خیج، مجن، بسطام، فرومد، طرود، بیارجمند، خوارتوران و ...، به راحتی قابل تشخیص است.

زبان مردم شهرستان دامغان نیز گونه‌ای از زبان اصیل فارسی است که با لهجه خراسانی پیوستگی دارد. این گویش در تمامی مناطق این شهرستان یکسان تکلم نمی‌شود. در مناطق شمالی شهرستان دامغان (به جز شهر دیباج)، به دلیل همجواری با استان مازندران با اندک تفاوت، مردم به لهجه مازندرانی سخن می‌گویند. روستاهای جنوبی حاشیه کویر (به جز روستای کوه زر)، تحت تأثیر مناطق مرکزی ایران بوده و به فراوانی لغات و واژه‌های آن مناطق را در تکلم آنان می‌توان دید. زبان روستاهای شرقی دامغان به گویش شاهرودی نزدیک است.

زبان و لهجه محلی متداول در بین گرمساری‌ها و آرادانی ها لهجه رازی است که با اندکی تفاوت، اهالی نواحی اطراف تهران، ری، شمیران و ورامین نیز به آن صحبت می‌کنند اما ساکنان شهرها و روستاهای مناطق کوهستانی البرز با لهجه‌ای آمیخته از لهجه‌های رازی و مازندرانی سخن می‌گویند. از زبان‌های محلی دیگر شهرستان گرمسار می‌توان به مواردی چون ترکی که اقوام اصانلو و پاژوک با آن صحبت می‌کنند. زبان اصانلو شبیه ترکی زنجانی و زبان اقوام پازوکی شبیه ترکی آذربایجانی است. اقوام الیکایی نیز به زبان محلی مخصوص خود تکلم می‌کنند.

زبان سنگسری نیز عضوی از شاخه زبان‌های شمال غربی ایران است که خود شاخه‌ای از زبان‌های هند و ایرانی است. دکتر معین معتقد است که لهجه سنگسری رابطه نزدیکی با لهجه لاسجردی دارد. اهالی این منطقه زبان فارسی را نیز به خوبی تکلم می‌کنند ولی در بین خود ترجیح می‌دهند که با لهجه سنگسری صحبت کنند. لهجه مردم شهر درجزین نیز بیشتر با زبان سنگسری قرابت دارد. در نواحی شمالی شهرستان مهدیشهر مناطقی چون شهمیرزاد و روستاهای این بخش مانند (فولاد محله، چاشم و ...)، به دلیل مجاورت به استان مازندران با اندک تغییری به لهجه مازندرانی سخن می‌گویند.

  • ۰۲/۱۲/۲۷
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی