بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

 مقایسه پرینترهای سیاه و سفید و رنگی در کارایی چاپ

وقتی قصد خرید پرینتر داریم، اغلب؛ این سوال ذهن ما را درگیر خود می‌کند که چاپگر لیرزی سیاه‌ و سفید بخریم یا سراغ پرینترهای رنگی برویم؟

۴ تفاوت عمده پرینترهای سیاه و سفید و رنگی

پرینترهای سیاه و سفید به خاطر سادگی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها، همیشه محبوب هستند، درحالی‌که؛ پرینترهای رنگی نیز در سال‌های اخیر ارزان‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند. با این تحولات، انتخاب بین پرینتر سیاه و سفید یا رنگی دشوارتر شده‌است. به نظر شما، چاپگر سیاه و سفید بخریم یا سراغ پرینترهای رنگی برویم؟ برای پاسخ این پرسش، با ما همراه باشید تا در این رابطه اطلاعات بیشتری در اختیارتان بگذاریم:

۱- تعیین هدف و کاربرد

مهم‌ترین مسئله برای انتخاب بین پرینتر سیاه و سفید یا رنگی، تعیین هدف و کاربرد آن است. باید به نوع مدارکی که قصد چاپ‌شان را دارید، توجه کنید. اگر اغلب؛ به چاپ اسناد متنی، فاکتورها یا فرم‌ها می‌پردازید، یک پرینتر سیاه و سفید برای شما کافی است. اما؛ اگر قصد چاپ تصاویر گرافیکی،  عکس‌ها و… دارید، استفاده از پرینتر رنگی اجتناب‌ناپذیر است.

۲- هزینه 

هزینه، نیز یکی از جنبه‌های مهم در خرید پرینتر است. قیمت پرینترهای سیاه و سفید و هزینه‌های جاری آن‌ها، مقرون به صرفه‌تر هستند. این پرینترها تنها از یک کارتریج جوهر یا تونر استفاده می‌کنند و در مقایسه با پرینترهای رنگی که به چندین کارتریج نیاز دارند، هزینه‌‌شان کمتر است. همچنین، پرینترهای سیاه و سفید، صفحات بیشتری را با هزینه کمتری چاپ می‌کنند.

چاپگر لیزری سیاه و سفید و رنگی
یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب چاپگر لیزری سیاه و سفید و رنگی؛ سرعت چاپ آن است.

 

۳- کیفیت چاپ

کیفیت چاپ هم یکی دیگر از عوامل مهم در این زمینه است. کیفیت چاپ متن در پرینترهای سیاه و سفید به مراتب بهتر از پرینترهای رنگی است. اما؛ اگر قصد چاپ‌ تصاویر گرافیکی، تصویرسازی و … دارید، پیشنهاد می‌شود، سراغ پرینتر رنگی بروید.

۴- سرعت چاپ

هنگام خرید پرینتر برای خانه یا دفتر کارتان، نیازهای کاری و بهره‌وری خود را در نظر بگیرید. پرینترهای سیاه و سفید برای چاپ سریع متون مناسب هستند، ولی پرینترهای رنگی سرعت بالاتری دارند و برای کارهای چاپ پیچیده‌تر مناسب هستند. درنهایت؛ اگر به چاپ متنوع و گاهی رنگی نیاز دارید، پرینتر رنگی گزینه بهتری است.

چرا هزینه چاپ پرینتر های رنگی بیشتر از پرینترهای سیاه و سفید است؟

اغلب ما، وقتی قصد خرید پرینتر داریم، نوع رنگی آن را ترجیح می‌دهیم، هرچند چاپ رنگی هزینه بیشتری نسبت به نوع سیاه و سفید دارد. آیا تونرهای رنگی از مواد منحصربه‌فردی هستند که قیمت بیشتری نسبت به تونرهای سیاه دارند؟ شاید هم کمبود کارتریج‎های رنگی، باعث افزایش قیمت آن‌ها شده‌است؟ برای کشف پاسخ این پرسش‌ها، با ما همراه باشید.

  • هزینه چاپ

همانطور که اشاره کردیم، هزینه چاپ در چاپگرهای رنگی به نسبت نوع سیاه و سفید بیشتر است. دلیل آن نیز به کارتریج پرینتر بر می‌گردد. کارتریج پرینترهای رنگی از ۴ تونر استفاده می‌کنند، درحالی‌که، پرینترهای سیاه و سفید، تنها از یک نوع تونر برای چاپ کمک می‌گیرد.

  • استفاده از کارتریج بیشتر

در چاپ رنگی، به جای استفاده از یک کارتریج، همزمان از هر چهار کارتریج استفاده شود. این مسئله موجب اتمام زودتر کارتریج و تعویض مکرر آن می‌شود. اینکه چاپ رنگی چهار برابر گران‌تر از چاپ سیاه و سفید باشد، در نگاه اول، منطقی به نظر می‌رسد، اما؛ محاسبه هزینه نهایی فقط بر اساس تعداد کارتریج‌های مصرفی نیست.

  • فضای سفید صفحه

چاپ رنگی در مقایسه با چاپ سیاه و سفید، فضای سفید کمتری روی صفحه باقی می‌گذارد و به همین دلیل پرینتر رنگی، تونر بیشتری مصرف می‌کند. به‌گونه‌ای که در چاپ رنگی، اغلب؛ از چندین کارتریج تونر استفاده می‌شود که هزینه را بالا می‌برد. 

در‌حالی‌که چاپ‌های سیاه و سفید با حروف ساده و فضای سفید بیشتر، تونر کمتری مصرف می‌کنند. حتی چاپ یک نمودار ساده رنگی می‌تواند تونر بیشتری نسبت به یک سند سیاه و سفید مصرف کند. اگر بخواهیم مطلب فوق را ساده‌تر بیان کنیم، باید بگوییم:

پوشش صفحه، درصد فضای سفیدی است که توسط تونر پوشیده می‌شود. در چاپ‌های سیاه و سفید، معمولاً فضای سفید بیشتری باقی می‌ماند، زیرا فقط حروف سیاه روی صفحه چاپ می‌شوند. در مقابل، چاپ‌های رنگی اغلب شامل تصاویر، جداول یا نمودارهای پر رنگ و نگار هستند و فضای سفید کمتری، باقی می‌گذارند و به همین دلیل تونر بیشتری مصرف می‌کنند.

محاسبه هزینه چاپ با پرینتر
محاسبه هزینه چاپ، براساس میانگین مصرف تونر و فرسودگی کارتریج انجام می‌شود.

درنهایت آیا باید پرینتر رنگی بخریم؟

برای پاسخ به این پرسش، همانطور که قبل از این هم اشاره شد، به هدف خودتان از خرید پرینتر برگردید. از خرید چاپگر چه هدفی دارید؟ آیا اسنادی که شما چاپ می‌کنید، فقط متنی هستند یا تصویر و گزارش تصویری نیز دارند؟ با پاسخ به این دو پرسش، شما متوجه خواهید شد که چه نوع چاپگری لازم دارید.

چنانچه قصد خرید انواع مانیتور، پرینتر، اسکنر، انواع کاغذ، ویدیو پروژکتور، فکس و … با قیمت مناسب و اصل دارید، می‌توانید از طریق کپی تک  اقدام کنید.

  • ۰۲/۱۲/۲۶
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی