بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

 کاغذها در صنعت چاپ چه کارایی دارند؟

تا به حال می‌دانستید بیش از ۳۰۰۰ هزار نوع کاغذ در بازار وجود دارد؟ اگر شما ناشر هستید و با چاپ، سر و کار دارید، داشتن یک دانش نسبی درباره انواع کاغذ و مصارف آنها، به شما کمک می‌کند، علاوه بر حفظ کیفیت و خروجی کار، هزینه‌ها را نیز مدیریت کنید.

کاغذها از لحاظ مصرف به چه چند دسته تقسیم می‌شوند؟

کاغذها  از لحاظ مصرف به ۱۵ دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

۱. کاغذ صنعتی

کاغذ صنعتی مقاومت بالایی داشته و از سولفات خمیر پالپ تهیه می‌شود. این نوع کاغذ تنوع و استحکام بالایی دارد و می‌توان برای ساخت انواع کارتن، پاکت، جعبه‌های بسته بندی، تولید ورق کارتن، پاکت سیمان، ساک‌های کاغذی و … استفاده می‌شود.

۲. کاغذ تحریر و چاپی

کاغذهای تحریر جزو گروه کاغذهای تحریر و چاپ بین‌الملل هستند. این نوع کاغذ در جهان به دو صورت پوشش‌دار (Coated) و بدون پوشش (un Coated) تولید می‌شوند. کاغذهای تحریر موجود در ایران از نوع بدون پوشش هستند که هر دو طرف آنها قابل استفاده بوده و با جوهر روی آنها می‌توان نوشت.

کاغذ تحریر
از جمله مصارف انواع کاغذ می‌توان به کاغذ تحریر اشاره کرد که برای نت‌برداری، چاپ کتاب‌ها، پاکت‌ها و اوراق اداری استفاده می‌شود.

۳. مقوای بسته بندی

استفاده از کاغذ به منظور بسته‌بندی، یکی دیگر از مصارف انواع کاغد است که از گذشته‌های دور رایج بوده، کاغذهایی که برای بسته‌بندی استفاده می‌شوند، شامل انواع مقواهای سفید شده و سفید نشده و حتی بازیافتی هستند.

این کاغذها به نسبت سبک بوده و به منظور محافظت از کالاها استفاده می‌شوند. مقوای پشت طوسی، مقوای بافت‌دار، کاغذ کرافت لاینر، کاغذ تست لاینر، کاغذ کنگره‌ای و کارتن بسته‌بندی عمومی از جمله مصارف مقواهای بسته‌بندی هستند.

مقوای بسته بندی
مقواهای بسته‌بندی، از جمله مصارف انواع کاغذ هستند. یکی از رایج‌ترین مدل مقواها، مقوای پشت طوسی است، که یک طرفش سفید و سمت دیگر آن طوسی است. گرماژ این نوع کاغذ بالای ۲۱۰ گرم است.

۴. کاغذهای بهداشتی

تولید کاغذهای بهداشتی، ازجمله دیگر مصارف انواع کاغد است. کاغذهای بهداشتی برای بسته‌بندی مواد خوراکی استفاده می‌شوند. در خمیر این نوع کاغذها، انواع مختلف کاغذ بازیافتی به کار گرفته نمی‌شود. بلکه کاغذها و مقواهایی استفاده می‌کنند که کارشناسان بهداشت آنها را تأیید کرده‌باشند. ساخت این نوع کاغذها، چارچوب مشخصی دارد که از سال ۱۳۸۵ خورشیدی اجرای آنها به تصویب رسیده و اجباری ‌است.

۵. کاغذ دفاتر حسابداری

کاغذهای دفاتر حسابداری، اغلب به رنگ آبی یا سبز هستند و گرماژی بین ۸۵ تا ۱۲۰ گرم دارند. این مدل کاغذها را نیز می‌توان به عنوان یکی دیگر از مصارف انواع کاغذ دانست.

۶. کاغذ روزنامه

کاغذ روزنامه نیز از جمله مصارف انواع کاغد است. این مدل کاغذ از خمیر مواد بازیافتی و تفاله‌های چوب ساخته می‌شود. کاغذ روزنامه، نیازی به ماندگاری بالا ندارد، بسیار شکننده است و به تدریج در مقابل نور خورشید رنگش تیره می‌شود. این مدل کاغذها بسیار مقرون به صرفه هستند.

کاغذ روزنامه
کاغذهای روزنامه گراماژ ۵۰ گرم دارند و قبض آب و برق را روی همین کاغذها چاپ می‌کنند.

۷. کاغذ کرومو

کاغذهای کرومو از یک سمت پوشش داشته و مناسب چاپ بنر و لیبل هستند. از جمله کاغذهایی که از کرومو ساخته شده‌اند، کاغذ برچسب‌ها هستند.

۸. کاغذ چسب

کاغذهای ام اف (MF)، کاغذ گلاسه، کاغذهای کرومو که در قسمت قبل به آنها اشاره کردیم و کاغذهای رنگی، همگی از انواع کاغذ چسب هستند که در آب حل می‌شوند.

۹. کاغذ پوستر

یکی دیگر از مصارف انواع کاغد، کاغذ پوستر است. این نوع کاغذ برای بسته‌بندی و یا پوستر استفاده می‌شود. گرماژ کاغذ پوستر، بین ۷۰ تا ۱۲۰ گرم بوده و یک روی آن صاف و براق و روی دیگرش زبر است. از روی صاف آن برای چاپ و از روی زبرش برای چسباندن استفاده می‌کنند.

۱۰. کاغذ فتوکپی

کاغذهای فتوکپی، گراماژی بین ۷۰ تا ۸۰ گرم دارند و رنگ‌بندی آنها متنوع است. یکی از مصارف انواع کاغد، تولید کاغذهای مخصوص برای پرینترها و دستگاه‌های کپی است. از آنجا که پرینترها و دستگاه های فتوکپی نسبت به ضخامت کاغذ حساس هستند، کاغذهای مخصوص برای آنها تولید شد.

کاغذ کارتریج
تولید کاغذ کارتریج نیز از جمله مصارف انواع کاغد است. این نوع کاغذها از الیاف کوتاه و خمیر چوب ساخته شده و گرماژی بین ۶۰ الی ۱۷۰ گرم دارند. این کاغذها سختی بالایی داشته و مانند کاغذهای آنتیک و گران قیمت هستند.

۱۱. کاغذ سربرگ و چند نسخه‌ای

از کاغذ سربرگ برای تایپ کردن استفاده می‌شود. این نوع کاغذ از جمله کاغذهای مقرون به صرفه است که از خمیر چوب و گاهی پارچه تولید می‌شود. کاغذ سربرگ را برای مصارف اداری و چند نسخه‌ای به کار می‌گیرند.

۱۲. کاغذ جلد

یکی دیگر از مصارف انواع کاغد، استفاده از آنها در تولید جلد کتاب است. کاغذ شومیز یا جلد ضخامت مناسبی دارد، قابل تا شدن است و در جلد مجله‌ها و کتاب‌ها استفاده می‌شود.

۱۳. کاغذ خودکپی

کاغذهای کاربن آبی رنگ را اغلب ما در بانک‌ها دیده‌ایم. این نوع کاغذ، به کاغذ خودکپی نیز مشهور هستند. گرماژ کاغذهای کاربن 40 تا 240 گرم است و به این مدل کاغذ، کاغذ NCR نیز می‌گویند.

۱۴. کاغذهای گلاسه مات و براق

یکی از مناسب‌ترین کاغذها که در چاپ رنگی استفاده می‌شود، کاغذ گلاسه است. کاغذهای گلاسه از خاک چینی و مواد معدنی تولید شده و در ۲ نوع ابریشمی و مات با گرماژهای ۹۰ تا ۳۰۰ گرم در بازار موجودند.

۱۵. کاغذ افست

کاغذ افست از جمله انواع کاغذ بوده که در چاپ لیتوگرافی از آن استفاده می‌شود. این کاغذ ته رنگ کرم داشته و کمی از کاغذهای کارتریج سفیدتر است.

 

لوازم یدکی و قطعات پرینتر را از کپی تک بخواهید.

  • ۰۲/۱۰/۱۹
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی