بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

 درباره کدگذاری کاغذها چه می‌دانید؟

تاحالا به سایز انواع کاغذهایی که پیرامون‌تان را فرا گرفته، دقت کرده‌اید؟ کافی است سرتان را بچرخانید و به محیط اطراف‌تان ریزبینانه‌تر نگاه کنید تا شاهد انواع سایز کاغذ در روزنامه‌ها، دفاتر، سررسیدها، پاکت‌ها و …. باشید. به نظر شما، کدگذاری کاغذها چگونه انجام می‌شود؟ چرا به یک کاغذ می‌گویند، A4 به دیگری B5؟!

 

کدگذاری کاغذها چگونه انجام می‌شود؟

سایز انواع کاغذها به دو صورت  بینالمللی و آمریکای شمالی در جهان انجام می‌شود که در ادامه هریک از آنها را توضیح می‌دهیم:

1. سیستم بین‌المللی ISO216

سیستم جامع ISO216 در تمام جهان به جز آمریکای شمالی استفاده شده و به استاندارد ISO216 شهرت دارد. استاندارد ISO216 برپایه استاندارد DIN کشور آلمان راه‌اندازی شده‌ و براساس آن، کاغذها به 5 اندازه A، B، C، RA و SR کدگذاری می‌شوند.

  • کاغذهای سری A

سری A در واقع مادر کدگذاری کاغذهاست و کل تقسیم‌بندی کاغذها بر اساس سری A انجام می‌شود. به عنوان مثال می‌گوییم کاغذهای گروه X از نظر اندازه x برابر کاغذهای گروه A هستند.

کاغذهای گروه A، ورق‌هایی هستند که اندازه‌ی آنها استاندارد بوده و نیازی به برش خوردن ندارند. این کاغذها خود شامل چندین زیر گروه A0 تا A10می‌شوند.

کاغذ A0 اندازه پایه بوده و اگر این اندازه با یک عدد همراه شود، به طور مثال A02 شما باید مساحت کاغذ A0 را دوبرابر کنید. اما گر یک عدد پس از سری‌ A  قرار بگیرد مثل A1، باید مساحت A0 را تقسیم بر 2 کنید همین طور A2 که از تقسیم مساحت A1 و A3 که از تقسیم A4، A2 از تقسیم A3 و کاغذ a5 از تقسیم بر دو A4 به وجود آمده‌است.

کاغذ A4 برای اکثر کارهای چاپی اداری استفاده می شود.
  • کاغذهای گروه B

کاغذهای گروه B در رده دوم کدگذاری کاغذ قرار می‌گیرند. این کاغذها و مقواها از نظر اندازه 18 درصد از کاغذهای گروه A بزرگ‌تر هستند و برای چاپ پوستر، نقشه و جداول دیواری استفاده می‌شوند. همانطور که اشاره شد، کاعذهای این گروه از سری A بزرگ‌تر هستند. اما سایزبندی کاغذهای گروه B مشابه مدل A بوده و شامل B0 تا B10  می‌شوند.

  • کاغذهای گروه C

کاغذهای گروه C، سری سوم از کدگذاری کاغذها هستند و مانند مدل‌های قبلی طبقه‌بندی می‌شوند. این سری شامل کاغذها و یا مقواهای مخصوص پاکت و پوشه‌ هستند و بیشتر برای قرار دادن ورق‌های سری A در آنها استفاده می‌شوند. به طور مثال پاکت نامه معمولی که کاغذ A4 را تا کرده و در آن قرار می‌دهید، سایز کاغذش C است.

  • کاغذهای گروه RA

کاغذهای گروه RA از نظر اندازه حدود 2 درصد بزرگ‌تر از سری A هستند. به همین دلیل اغلب با کاغذهای سری A اشتباه گرفته می‌شوند. کاغذهای این گروه ممکن است برای چاپ کمی برش بخورند و بیشتر در کاغذهای چاپی استفاده می‌شوند که نیاز به درج نوار کنترل رنگ دارند.

  • کاغذهای گروه SR

آخرین سری کدگذاری کاغذها، کاغذهای گروه SR هستند که حدود 10 درصد از کاغذهای سری A بزرگ‌تر هستند. این سری کاغذها نیز برای چاپ استفاده می‌شوند. اما نیاز به برش خوردن دارند. کاغذهای این گروه به طور عمده برای کارهای چاپی استفاده می‌شوند که به لبه‌های پهن برای برش‌های بزرگ یا صحافی نیاز دارند.

۲. سیستم اندازه گیری آمریکای شمالی

اندازه کاغذهای آمریکای شمالی براساس فرمت‌های سنتی و نسبت‌های دلخواه انجام می‌شود. کدگذاری کاغذها به ۳ صورت در سیستم اندازه گیری آمریکای شمالی انجام می‌شود که عبارتنند از:

  • اندازه Letter برابر با 5*8 اینچ یا 127*203 میلی‌متر
  • سایز Legal برابر با 11*8.5 اینچ یا 356*216 میلی‌متر
  • اندازه Tabloid برابر با 17*11 اینچ یا 432*279 میلی‌متر

کارهای مختلفی به منظور استاندارد سازی صنعت کاغذ در امریکا، انجام شده که در نهایت بی‌نتیجه مانده و مردم از همان شیوه‌ی سنتی استفاده کرده‌اند. در سال 1995 میلادی موسسه استاندارد ملی ایالت متحده، استاندارد ANSI / ASME Y14.1 را تصویب کرد.

فرمت‌های مختلف این سیستم با ANSI و پس از آن با یک حرف مشخص می‌شود. حتی اگر این استاندارد هم وجود داشته باشد مردم باز هم از اندازه سنتی بیشتر استفاده می‌کنند. فرمت Letter در استاندارد آمریکایی با فرمت کاغذ a4 به طور تقریبی یکی بوده و تنها 6 درصد کمتر است.

به جز کشورهای کانادا و آمریکای شمالی، باقی کشورها از سیستم استاندارد جهانی برای اندازه گیری استفاده می‌کنند.

استفاده از استانداردهای اندازه کاغذهای آمریکایی در مبادلات بین المللی مشکلات زیادی را به وجود آورده است. به طور مثال دانشجویانی که در کنفرانس‌های بین المللی شرکت می‌کنند و یا مقاله‌هایشان را برای چاپ در مجلات ارسال می‌کنند از لحاظ اندازه کاغذ دچار مشکل می‌شوند. امروزه خوشبختانه تا حدودی این مشکل برطرف شده و 2 فرمت ANSI و ISO برای چاپ در نظر گرفته شده‌است.

 

کپی تک مرکز فروش محصولات پرینتر 

همچنین بخوانید مقاله قطعات و لوازم یدکی تفال 

  • ۰۲/۱۰/۱۱
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی