بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

۱۰ کاربرد مهم کاغذ 

کاغذ، یکی از محصولات بسیار انعطاف‌پذیر با کاربردهای متنوع است. کافی است کمی به محیط پیرامون خود بنگرید تا متوجه کارایی این محصول در صنایع مختلف شوید. در واقع کاغذ یک نعمت برای سیاره ما زمین است که به اشکال گوناگون در انواع، ضخامت و اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.

مهم‌ترین کاربردهای کاغذ

در این قسمت لیستی از کابردهای کاغذ را در زندگی روزمره با شما در میان خواهیم گذاشت:

۱. کاربرد کاغذ در عکاسی

با اینکه امروزه عکاسی دیجیتالی بسیار رایج و مرسوم شده، اما هنوز چاپ عکس کاغذی لطف و صفای خاص خودش را دارد. یکی از کاربردهای کاغذ که می‌توان به آن اشاره کرد، چاپ عکس است. کاغذهای چاپ عکس با مواد شیمیایی پوشیده شده و نسبت به نور حساس هستند و فقط برای چاپ عکس استفاده می‌شوند.

۲. کاربرد کاغذ در پول کاغذی یا اسکناس

از جمله کابردهای کاغذ می‌توان به نقش مهم آنها در تولید اسکناس، چک پول  و تمامی عملیات بانکی اشاره کرد. کاغذ اسکناس نوعی کاغذ امنیتی است که از جنس پنبه فرآوردی شده و به روش (mould cylinder) تولید می‌شود. بیشتر عملیات بانکی و کارهای اداری با کاغذهای A4 و A5 انجام می‌شود. به گونه‌ای که اغلب کاغذهای اداری در این دو اندازه کاغذ هستند. علاوه براین دستگاه‌های Pose  و ATM برای چاپ رسید از کاغذهای گرماژ پایین استفاده می‌کنند.

اگر بخواهیم به تاریخچه استفاده از پول اشاره کنیم باید به قرن هفتم میلادی و کشور چین سفر کنیم. البته پیش از چاپ اسکناس پول‌های چرمی در چین باستان رایج بودند. مارکوپولو جهانگرد و تاجر مشهور ایتالیایی در قرن سیزدهم میلادی زمانی که به کشور چین سفر کرد، با مفهوم پول کاغذی و استفاده از آن در داد و ستد آشنا شد و در بازگشت به اروپا، استفاده از پول را به اروپاییان پیشنهاد داد.

کابردهای کاغذ در چاپ اسکناس
یکی از مهم‌ترین کاربردهای کاغذ، می‌توان به تهیه و چاپ اسکناس اشاره کرد که اولین بار در کشور چین رایج شد. پیش از این نیز در چین باستان از پول‌های چرمی استفاده می‌کردند.

۳. بلیت‌های کاغذی

بلیت‌ها که برای ورود به رویدادها و یا موسسه‌های مختلف همچون ورود به سینما، موزه، تئاتر، باغ وحش و … استفاده می‌شود، نیز از جمله کاربردهای کاغذ هستند. هرچند استفاده از آنها امروزه به منظور حفظ محیط‌ زیست کمتر شده اما هنوز کارایی دارد.

۴. تهیه کتاب با کاغذ

از جمله کاربردهای کاغذ می‌توان به تولید انواع کتاب، برگه‌های امتحانی، دفاتر و … از کاغذهای بازیافتی اشاره کرد.

۵. تهیه روزنامه، نشریات و مجله‌های مختلف کاغذی

اگرچه امروزه نشر روزنامه‌های الکترونیکی در فضای اینترنت بسیار رایج شده‌اند، اما هنوز نیز روزنامه‌های کاغذی، نشریات و مجلات کاغذی در بین مردم جذابیت بیشتری دارند.

۶. نامه و پاکت‌های پستی کاغذی

از جمله کاربردهای کاغذ می‌توان به نوشتن نامه روی کاغذ، نامه‌های پستی و … اشاره کرد.

۷. بسته‌بندی اشیا شکننده یا شکستنی

از گذشته تا به امروز یکی از روش‌های بسیار ایمن برای جابه‌جایی اجسام شکستنی، استفاده از کاغذ برای بسته‌بندی و جابه‌جایی آنهاست.

۸. استفاده از کاغذ در خیاطی

شاید با خواندن نام خیاطی به عنوان یکی از کاربردهای کاغذ، تعجب کنید. اما طراحان لباس و خیاطان برای تهیه الگوی خیاطی از کاغذ بسیار استفاده می‌کنند. کاغذهایی که برای رسم الگو استفاد می‌شود، کاغذهای کرافت، روغنی یا پوستی هستند.

۹. کاربرد کاغذ در قنادی

استفاده از کاغذ به شکل و نوع مختلف در قنادی یکی دیگر از کاربردهای کاغذ است. کاغذهایی که در زیر کیک و رولت‌ها گذاشته می‌شوند یا کاغذهایی که زیر شیرینی قرار می‌گیرند تا شیرینی به سینی نچسبد. جعبه‌های شیرینی که برای بسته‌بندی و جابه‌جایی استفاده می‌شود، همگی از جمله کاربردهای کاغذ در قنادی هستند.

کابردهای کاغذ در قنادی
تمامی کاغذهایی که در قنادی‌ها استفاده می‌شوند، همچون کاغذهای روغنی، مومی قنادی، کاغذ کاپ کیک، کاغذ دیسی و جعبه‌های بسته‌بندی به دلیل اینکه با مواد غذایی سر و کار دارند، باید از نوع بهداشتی باشند.

۱۰. کاربرد کاغذ در مرغداری

در مرغداری‌ها، سالن و سوله‌های بزرگ از کاغذ و مقوا برای گرم نگه داشتن فضای مرغداری در زمستان، جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب برای نظافت، جلوگیری از به هدر رفتن دان مرغ، نرم و صاف بودن سطح زیر پای طیور، جلوگیری از ایجاد نم، رطوبت و بوی نامطبوع فضولات استفاده می‌شود.

کپی تک مرکز فروش پرینتر 

  • ۰۲/۰۹/۲۸
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی