بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

 

پلاتر یا رسام چیست و چه کاربردی دارد؟

 

به نظر شما پلاتر چیست؟تا حالا به کیفیت تصاویر بنرهایی که در اتوبان یا بزرگراه‌ها یا خیابان‌ها می بینید، توجه کرده‌اید؟ می‌دانید این تصاویر باکیفیت چگونه چاپ می‌شوند؟، مسئولیت چاپ تصاویر باکیفیت به عهده رسام‌ها یا همان پلاترهاست.

ما ، قصد داریم امروز درباره پلاتر یا رسام با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا به برخی از پرسش‌های اساسی در این رابطه همچون رسام یا پلاتر چیست؟ تفاوت میان رسام با چاپگر، انواع پلاتر و کاربرد آن با شما صحبت کنیم.

 

 
 
 

 

 

 

دستگاه پلاتر یا رسام چیست؟

پلاتر یا رسام یک نوع دستگاه چاپ است که برای چاپ تصاویر گرافیکی بسیار بزرگ همچون بنر یا بیلبوردهای تبلیغاتی از آن استفاده می‌کنند. در دستگاه پلاتر هر نوع عکسی بدون محدودیت در عرض با مقیاس‌های بزرگ چاپ می‌شود.

از پلاتر برای چاپ نقشه‌های معماری، تابلوهای بزرگ یا تبلیغات (pop) در سوپرمارکت‌ها، مغازه‌ها، گالری‌های هنری و … استفاده می‌شود.

پلاتر به صورتن کلی به دو دسته تقسیم می‌شود. پلاترهایی که از کاغذ معمولی برای چاپ استفاده می‌کنند و رسام‌هایی که کاغذ با پوشش خاص را برای چاپ انتخاب می‌کنند.

پلاتر ورودی است یا خروجی؟

پلاتر یا رسام، یک دستگاه خروجی رایانه‌ای هست که می‌توان برای ترسیم خط، دایره و سایر اشکال هندسی از آن استفاده کرد. این دستگاه برای رسم تصاویر فنی، معماری و یا بُرداری کاربرد دارد.

از پلاتر برای رسم تصاویر برداری، نقشه‌ها و یا نمودار در مقیاس بسیار بزرگ می‌توان استفاده کرد.

انواع پلاتر چیست؟

پلاتر انواع مختلفی دارد که در این قسمت به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. پلاتر درام

این پلاتر یک درام چرخان و یک یا چند قلم ثابت با رنگ‌های مختلف دارد. نحوه کار پلاتر درام به این صورت است که کاغذ روی درام قرار می‌گیرد و درام تصاویر را رسم می‌کند. نحوه رسم تصاویر مطابق با سیگنالی است که از کامپیوتر دریافت می‌کند.

مهم‌ترین ویژگی پلاتر درام، رسم تصاویر با طول نامحدود اما عرض محدود به اندازه عرض دستگاه است. این مدل پلاتر، درامش متحرک بوده و قلم به نسبت سایر رسام‌ها، گران‌تر است.

۲. پلاتر تخت

در پلاتر تخت، کاغذ به صورت تخت و به ابعاد دستگاه روی آن قرار می‌گیرد. قلم‌، تنها بخش متحرک دستگاه است. قلم توجه به سیگنالی که دریافت می‌کند، به سمت چپ، بالا و پایین حرکت کرده و تصاویر ر رسم می‌کند.

از این نوع رسام برای چاپ طرح‌های ماشین، کشتی و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. این نوع دستگاه رسام به دلیل اینکه در تمامی جهت حرکت می‌کند، بسیار کند است.

۳. پلاتر جوهری یا جوهر افشان

آژانس‌های تبلیغاتی برای چاپ بنر، پوستر و … از پلاتر جوهر افشان استفاده می‌کنند. این نوع رسام یک سیستم نازل دارد که از طریق آن دانه‌های جوهر را به طور مستقیم روی سطح کاغذ فشار داده و تصاویر را رسم می‌کند. پلاتر جوهری کارایی همچون پرینتر جوهرافشان داشته اما در اندازه بزرگ‌تر تصاویر را چاپ می‌کند. این مدل یکی از رایج‌ترین انواع پلاتر است.

۴. پلاتر قلمی

با استفاده از پلاتر قلمی می‌توان خطوط پیچیده را در ابعاد بزرگ ترسیم کرد. برای ترسیم خطوط منحنی باید قلم‌ها را عوض کنید. این کار زمان‌بر است؛ ولی از آنجا که قلم این نوع رسام می‌تواند در زوایای مختلف حرکت کند، در مواقعی که قرار است تصویر در سطح بزرگ ترسیم شود و ضخامت قلم چندان مهم نیست، می‌توان از این مدل استفاده کرد. پلاتر قلمی برای تهیه متن مناسب نیست.

 

هزینه کار با پلاتر قلمی در کل به نسبت انواع پلاتر کمتر است.

۵. پلاتر لیزری یا پلاتر الکترواستاتیک

پلاتر لیزری علاوه بر اینکه یک دستگاه رسام است، برای اسکن و کپی از پلات‌ها و نقشه‌هایی با عرض زیاد کاربرد دارد. گرافیست‌ها، مهندس‌ها، شرکت‌های مشاوره و آتلیه‌ها از آن استفاده می‌کنند. پلاتر لیزری، یکی از انواع پرکاربرد رسام‌هاست که از آن زیاد استفاده می‌کنند. از پلاتر برای عرض‌های ۲۴؛ ۳۶، ۴۲ و ۶۰ اینچ استفاده می‌شود.

فرق رسام و چاپگر چیست؟

  • پرینتر اغلب برای چاپ تصاویر با حداکثر ابعاد A3 استفاده می‌شود. در حالیکه ابعاد چاپ تصاویر در رسام بسیار بزرگ‌تر بوده و همانطور که اشاره شد برای ترسیم نقشه‌ها، نمودارها کاربرد دارد.
  • دقت پلاتر از پرینتر برای ترسیم نمودارها، بیشتر است.
  • اغلب از رسام؛ برای چاپ متن استفاده نمی‌کنند.

کپی تک مرکز لوازم یدکی و قطعات پرینتر

  • ۰۲/۰۷/۲۶
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی