بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

بهترین سایتهای ایرانی

  • ۰
  • ۰

قوی‌ترین بوژی‌کش ایران

[caption id="attachment_770" align="alignnone" width="150"]لوازم یدکی ولوو لوازم یدکی ولوو[/caption]

شرکت سوئدی ولوو تراکس که ‌ از دیرباز تاکنون در صنعت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند تا قبل از سال ۲۰۱۵ دومین شرکت کامیون سازی جهان محسوب می‌شد؛ اما در سال ۲۰۱۵ بعد از خرید بخشی از سهام (۴۵ درصد) دانگ فنگ تراکس به اولین گروه خودرسازی سنگین در جهان بدل شد.

اکنون شرکت‌های رنو تراکس، ماک و یودی تراکس (نیسان دیزل) از زیرمجموعه‌های ولوو تراکس محسوب می‌شوند.

اولین کامیون ولوو در سال ۱۹۲۷ روانه بازار گردید. ولوو تراکس در طی این سال‌ها توانست اعتبار و جایگاه خاصی در بازار خودروهای سنگین به دست آورد و به‌گونه‌ای الگویی برای شرکت‌های تازه و یا حتی کهنه‌کار تولید کنند خودروهای سنگین باشد.

پیش‌ازاین به سراغ قوی‌ترین کشنده ماک و یا قوی‌ترین کشنده اسکانیا در ایران رفته بودیم؛

اما در این مقاله قصد داریم تا قوی‌ترین بوژی کش ایران (ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰) را به شما معرفی کنیم. لازم به ذکر است که این کشنده در سطح جهانی هم از اعتبار بالایی برخوردار است و جزو قوی‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

تاریخچه سری اف اچ ولوو

محبوب‌ترین و جان‌سخت‌ترین سری کشنده‌های ولوو اف اچ نام دارد. ولوو اف اچ که در تلفظ رایج رانندگان خودروهای سنگین در ایران، اف هاش هم تلفظ می‌شود از سال ۱۹۹۳ وارد خط تولید شد و تاکنون ۴ نسل از آن وارد بازار شده است. در ابتدا قرار بود سری لف آج در نسخه‌های ۱۲ و ۱۶ لیتری تولید شود؛

اما رفته‌رفته موتور ۱۳ لیتری نیز به کشنده‌های این سری اضافه شد. یکی از دلایل محبوبیت و فروش بالای سری اف اچ استفاده از گیربکس اتوماتیک و هوشمند i-shift است که در نوع خود بی‌نظیر است.

می‌توان گفت کیفیت و کارایی سری اف اچ در دنیا به‌گونه‌ای بوده که اکنون سری اف اچ، به سنگ محکی برای باقی کشنده‌های این کلاس تبدیل‌شده است. سری اف اچ در کشورهای مختلفی مانند ایران، مصر، سوئد، بلژیک، استرالیا و… مونتاژ شده است.

عددی دو رقمی که بعد از fh می‌آید نشان‌دهنده حجم موتور به لیتر و عدد سه رقم بعدی نشان‌دهنده قدرت تولیدی به اسب بخار است

خوشبختانه اکثر سری‌های ولوو اف اچ وارد بازار ایران شده؛ اما کمیاب‌ترین آن‌ها اف اچ ۱۶ ۷۵۰ است که طبق گفته‌ها تنها یک نسخه از آن در بازار کشورمان موجود است.

قوی‌ترین کشنده سری اف اچ در جهان، fh 16 750 است که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم. با پدال همراه باشید.

معرفی و مشخصات فنی ولوو fh 16 750

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، عدد ۱۶ در این کشنده نشان‌دهنده حجم موتور آن به لیتر است.

عدد ۷۵۰ هم نشان‌دهنده میزان قدرت تولیدی کشنده به اسب بخار است. البته اف اچ ۱۶ در نسخه‌های ۵۴۰، ۶۰۰ و ۷۰۰ اسب بخاری هم تولید شده. گشتاور این موتورها به ترتیب ۲۶۵۰، ۲۸۰۰. ۳۱۵۰ نیوتون متر است. گشتاور موتور ۷۵۰ اسبی نیز به رقم باورنکردنی ۳۵۵۰ نیوتن‌متر می‌رسد!

در جدول زیر نیز می‌توانید مشخصات فنی تمامی موتورهای ولوو اف اچ ۱۶ را ببینید. (تمامی موتورها ۶ سیلندر ۱۶ لیتری هستند)

نام موتور D16G 540 D16G 600 D16G 700 D16G 750
میزان قدرت تولیدی به اسب بخار ۵۴۰ اسب بخار بین ۱۴۵۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه ۶۰۰ اسب بخار بین ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ دور بر دقیقه ۷۰۰ اسب بخار بین ۱۵۵۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه ۷۵۰ اسب بخار بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ دور بر دقیقه
میزان گشتاور تولیدی به نیوتن‌متر ۲۶۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰۰ تا ۱۴۵۰ دور بر دقیقه ۲۸۰۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰ تا ۱۵۰۰ دور بر دقیقه ۳۱۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۵۰ دور بر دقیقه ۳۵۵۰ نیوتن‌متر بین ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه

 

موتور ولوو اف اچ ۱۶ ۷۵۰ برای روان کاری پیشرانه‌اش به ۴۴ لیتر روغن و برای خنک کاری پیشرانه به ۴۸ لیتر آب نیاز دارد.

گیربکس این کشنده ATO3512D نام دارد. این گیربکس مجهز به ۱۲ دنده جلو مجهز به کرال است. البته این گیربکس فقط در نسخه‌های ۷۵۰ اسبی دیده می‌شود.

ولوو اف اچ ۷۵۰ موجود در ایران در نسخه دو محور وارد بازار شده. البته نسخه‌های سه محور هم در بازار جهانی موجود است.

حداکثر ظرفیت کشش این کشنده در حالت بوژی کش به ۳۲۵ و در حالت تراکتوری به ۱۰۰ تن می‌رسد. البته طبق شنیده‌ها و خوانده ظرفیت کشش این کشنده به در ایران به ۱۰۰ تن محدود می‌شود (بوژی کش)

ولوو برای کابین سری اف اچ ۱۶ سه نسخه sleeper، globetrotter،globetrotter xl را در نظر گرفته است. نسخه globetrotter xl بزرگ‌ترین کابین را دارد که دارای ارتفاع سقف ۲۰۳ سانتی‌متری و حجم ۸۰۳ لیتری است. مهم‌ترین امکانات رفاهی این کابین تلویزیون ۲۲ اینچی، یخچال مجهز به سیستم کنترل دما، سیستم کنترل شدت نور در کابین، سانروف برقی و گرم‌کن صندلی‌ها و قسمت خواب راننده است.

کابین ولوو Fh 16 750

البته نسخه اف اچ ۷۵۰ واردشده به کشور کمترین آپشن‌های رفاهی را دارد. برای مثال کابین این خودرو از چرم یک رنگ ساخته شده و خبری از آپشن‌های جذاب و حیرت‌انگیز یک کشنده ۱۵ میلیارد تومانی در آن نیست. سنسور نقطه کور کروز کنترل تطبیقی از امکاناتی هستند که نبودشان در این کشنده فوق سنگین احساس می‌شود؛ و یا جالب است بدانید که حتی سیستم تعلیق کشنده و کابین به‌صورت فنربندی است و سیستم تعلیق بادی ندارد! البته هر دو صندلی این کشنده بادی و مجهز به گرم‌کن هستند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که دو دستگاه اف اچ سه محور ۷۵۰ کارکرده (۳۵۰ هزار کیلومتر) از کشور اسپانیا وارد کشورمان شده است. قیمت این خودروها حدود ۲۷۷.۰۰۰ هزار یورو بوده که احتساب هزینه‌های پلاک گذاری چیزی حدود ۱۶ میلیارد تومان رقم می‌خورد! اما خبر خوب اینجاست که این کشنده ازنظر امکانات رفاهی در مجهزترین سطح به سر می‌برند.

در پایان نظرتان را به کلیپی منتشر شده از ولوو تراکس جلب می‌کنیم که در آن ولوو اف هاش ۱۶ سه محور موفق به کشیدن محموله‌ای ۷۵۰ تنی به مسافت ۱۰۰ متر می‌شود. البته گیربکس این کشنده در حالت فوق سنگین قرار گرفته که در این حالت حداکثر سرعت آن به کمتر از ۵ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

  • ۰۱/۰۵/۳۱
  • tablo baneresfahan

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی